lørdag 2. august 2014

Intervjuene med Aspect og Explorius

Har lyst til å dele mine erfaringer jeg har gjort med forskjellige organisasjoner. Som sagt er en del av grunnen til at jeg har denne bloggen slik at jeg kan hjelpe andre som skal være eller vurderer å være utvekslingsstudent de neste årene. Innlegg som disse hjalp meg veldig mye så hvorfor ikke.
Dette er kun mine meninger og erfaringer og jeg vet at det er andre som har kun positive erfaringer med Aspect, så ikke ikke velg Aspect fordi jeg ikke likte dem, lag deg dine egne meninger om det. Viss det er noe i dette innlegget du ikke forstår eller som du vil vite mer om er det bare å ta kontakt.
INTERVJU MED ASPECT
Rett før sommerferien 2013 hadde jeg intervjuet mitt med Aspect. En uke i forveien sende jeg inn et interesseskjema, ganske så spontant mitt på natten. Noen dager senere fikk jeg mail fra organisasjonen. (Ble overasket over at de svarte så fort, men han sa at det var fordi jeg hadde skrevet til de så tidlig! Det lønner seg å begynne søknaden så tidlig som mulig.) I mailen sto det at jeg skulle ha et intervju på skype, og skulle avtale dato og tid med han som skulle intervjue meg. Synes det var veldig dumt, for jeg hater å bruke skype. Det å måtte gjenta seg selv hele tiden, kornete bilde som stopper og alt det der. Men jeg fikk hvertfall avtalt at jeg skulle ha intervjuet uken etterpå. Gledet meg skikkelig, og var nervøs som bare det. To timer før intervjuet skulle være, fikk en sms fra Aspect som sa at intervjuet var avlyst. Husker jeg var så skuffa og irritert. Allerede der begynte jeg å tvile om jeg skulle bruke Aspect i det hele tatt. Synes det var så uprofesjonelt gjort. Men vi fikk avtalt ny tid og uke etterpå hadde jeg intervjuet. Skypekvaliteten var enda verre enn forventet og den siste delen av intervjuet måtte vi ha over telefon. Mannen jeg pratet med var 19 år og hadde selv vært i USA på utveksling, så det var artig å høre om året hans der. Selve intervjuet var ikke skummelt i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg var så nervøs. Fikk endel informasjon om reglene til Aspect, og generell info. Også stilte han meg spørsmål som:
- Hvilket forhold har du til foreldrene og søskene dine?
- Har du noen allergier?
- Hva driver du med på fritiden?
- Ville du ha hatt noe imot viss du skulle komme til en familien med en annerledes religion enn deg selv?
- Hva forventer du deg av et år i utlandet?
Den engelske delen besto i å svare på nesten de samme spørsmålene, bare på engelsk. Den siste delen var sammen med mamma og pappa. (begge trenger ikke å være med, men både mamma og pappa hadde lyst) De fikk litt generell info som jeg også fikk, og så kunne de stille noen spørsmål.
Etter intervjuet var jeg igjen sikker på at dette var organisasjonen jeg skulle ha. Han kunne svare på spørsmålene mine (de fleste hvertfall) og virket så trivelig og trygg. Han sa at det kom til å ta maks 2 uker til jeg skulle få svar om jeg var godtatt eller ikke. 2 uker gikk og mailboksen og postkassen var tom. Så fikk jeg mail. Jeg trodde at nå! Nå skulle jeg få svar. Men neida, de skrev at de ikke hadde mottatt papirene mine. (De papirene man skal ta med på intervjuet, men jeg måtte sendte de siden jeg hadde skypeintervju.) Jeg bare "hææ?" Jeg sendte de jo før jeg hadde intervjuet. Så jeg sendte en mail tilbake og forklarte hvordan konvolutten så ut, hva som lå oppi osv. Fikk svar etter noen dager at "Ja, den er her. Vi hadde rotet den bort" Jeg tenkte at "det kan jo skje" Men så leste jeg mailen videre "Vi skal nå gjennomgå skjemaet og du vil få svar innen to uker om du blir godtatt i programmet vårt til USA." Jeg bare "hææ?" igjen. Jeg skulle jo ikke til USA. Fra da av var jeg sikker på at jeg ikke skulle bruke Aspect. Jeg følte meg rett og slett ikke trygg med dem. (ble godtatt av Aspect etter 2 uker men takket nei)
Men så følte jeg meg så usikker, for nå var jeg ute i organisasjonsjungelen igjen. Så alt for mange organisasjoner å velge mellom. Jeg fikk et godt førsteinntrykk av mange organisasjoner, men det fikk jeg jo også med Aspect. Var redd for at jeg skulle velge feil igjen, og måtte begynne en tredje gang. Men jeg visste at jeg måtte bestemme meg for noe. Valget sto mellom Explorius, Speak og STS. Etter lange netter med lesing av blogger, googling og mailing med tidligere utvekslingsstudenter (takk til alle dere som har hjulpet meg så mye <3) bestemte jeg meg for å gå for Explorius.
INTERVJU MED EXPLORIUS
Jeg sendte inn interesseskjemaet til Explorius, og noen dager etterpå fikk vi avtalt tid for intervjuet. Jeg hadde håpet at jeg kanskje kunne ha det på et kontor, men det ble nok en gang Skype. Jeg spurte om jeg ikke skulle fylle ut noen papirer som jeg måtte med Aspect, og overaskende nok sa hun nei. Var veldig greit i hvertfall slippe å gjøre det to ganger. Jeg hadde intervjuet mitt med en veldig hyggelig eldre dame, som selv hadde en utvekslingstudent fra Tyskland hjemme hos seg, og datteren sin i USA. Jeg merket at mamma ble veldig trygg på henne, fordi dama forstå hennes bekymringer mye bedre enn fyren fra Aspect. Internettet hennes var også mye bedre, så det gikk nesten uten problemer. Selve intervjuet var veldig lik det med Aspect, de spurte meg nesten de samme spørsmålene, også var det en engelskdel og delen sammen med mamma og pappa. Damen sa at jeg ville få svar om jeg var godkjent eller ikke om senest 2 uker. Allerede 4 dager senere fikk jeg en mail det er det sto jeg var godttatt. Dere kan tenke dere hvor utrolig glad og lettet jeg var.
Etter at jeg takket ja til plassen, fikk jeg mail med papirer som jeg måtte krysse av og fylle ut litt. Men det var veldig lite. Vi skulle bestemme hvilken forsikringer vi ønsket, hvilket land, og skrive adresse og litt sånn. Jeg skulle også sendte en kopi at passet mitt. Jeg liker å være på den sikre siden, så jeg sendte også med oppholdstillatelsen min, bare sånn i tilfelle.
Tips til dere som skal ha intervju:
-Skriv ned spørsmål på forhand. Ellers ville du glemme alt, og komme på alt du lurte på etterpå
-Vær et rom med lite støy, helst alene. Si ifra til dine småsøsken at det er viktig at du er alene, og si til mamma at støvsugeren og mixmasteren kan vente til etterpå
-Snakk med foreldrene dine før du avtaler tid og dato til intervjuet. Vær sikker på at de også kan
-Vær ærlig! Jeg ble spurt om jeg kunne ha tenkt meg å dele rommet mitt med noen i vertsfamilien, og da svarte jeg at det kan kunne bli et problem, for jeg må ha en plass der jeg kan trekke meg tilbake og bare være alene.
Noen av dere synes kanskje at slike lange innlegg med info er kjedelig, men det får bare være. Håper at dette var til hjelp. Hvis det er noe mer dere har lyst til å vite, så bare kommenter :D
Snakkes!
-Leona Charlotte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar